Ladislav Sutnar – funkcionalistická tvorba v Československu

Ladislav Sutnar (9. listopadu 1897 – 13. listopadu 1976) byl československý grafický designér, který se stal klíčovou postavou funkcionalistického designu a moderní vizuální komunikace. Studoval malbu na Uměleckoprůmyslové škole v Praze, architekturu na Univerzitě Karlově a matematiku na Českém vysokém učení technickém.
Ve 20. a 30. letech působil jako ředitel Státní grafické školy v Praze, kde se věnoval výuce moderní typografie a vizuální komunikace. Byl také art directorem nakladatelství Družstevní práce, kde se podílel na návrhu knih, časopisů a reklamních materiálů.
Funkcionalistická tvorba v Československu
Sutnar byl klíčovou postavou československého funkcionalismu, který kladl důraz na jasnost, jednoduchost a efektivitu vizuální komunikace. Jeho práce se vyznačovala:
- Minimalistickým designem – čisté linie, geometrické tvary, omezená barevná paleta.
- Informační grafikou – přehledné uspořádání dat, které usnadňuje orientaci uživatele.
- Typografií – využití asymetrického rozvržení a kontrastních prvků pro zvýšení čitelnosti.
Významná díla v Československu
- Knihy a publikace – například Žijeme (1931–33), které reflektují avantgardní přístup k vizuální komunikaci.
- Výstavní design – návrh československého pavilonu na Mezinárodní výstavě Pressa v Kolíně nad Rýnem (1928).
- Plakáty a grafický design – návrhy pro Výstavu moderního obchodu v Brně (1929).
- Porcelán a sklo – návrhy pro československé výrobce, které kombinovaly estetiku s funkcionalitou.
Sutnarova práce v Československu ovlivnila nejen moderní grafický design, ale i digitální informační systémy, které dnes využívají jeho principy jasné vizuální komunikace.
Ladislav Sutnar byl vlastníkem funkcionalistické vily (Vila Sutnar) v Praze na Babě, kde měl svůj ateliér.